BEOGRAD - Sam predlagač Zakona o javnim
preduzećima, koji se upravo nalazi pred poslanicima Skupštine
Srbije, u svom obrazloženju upozorava da nije reč samo o propisu
koji utvrđuje položaj ovih preduzeća, već i o zakonu o obavljanju
delatnosti od opšteg interesa, a to je široko područje koje omogućava
državi da pod svoj direktan uticaj stavi još veći deo privrede.
Nije sporno da status javnog dobija preduzeće koje obavlja delatnost
od opšteg šireg interesa, a koje osniva država ili jedinica lokalne
samouprave, kao ni spisak takvih delatnosti, među kojima se, na
primer, nalazi i informisanje. Međutim, zakonodavac je predvideo
da takvu delatnost mogu obavljati i drugi oblici preduzeća, deo
preduzeća i preduzetnik, pri čemu pod norme ovog zakona dolaze
kada im nadležni organ poveri obavljanje delatnosti od opšteg
interesa i u tom slučaju imaju isti položaj kao i javno preduzeće.
- Postavlja se najpre pitanje ko je taj nadležni organ, zatim
da li on može da "poveri" ili u suštini natera nekoga
mimo njegove volje da obavlja određenu delatnost, po kojim kriterijima
će to činiti i da li se to odnosi na sva ili na namenski odabrana
preduzeća i preduzetnike. Ako je zakonodavac to hteo, onda su
povređeni savezni i republički ustavi koji garantuju slobodu privređivanja
pod jednakim uslovima, a izuzetno i u vanrednim okolnostima dopuštaju
ovakav vid " naterivanja", objašnjava advokat Milenko
Radić.
Izjednačavanje sa javnim preduzećima u ovom slučaju, a sve to
se naravno odnosi i na preduzetnike koji obavljaju delatnost od
opšteg interesa, znači da se u takvim preduzećima statut, tarife
i odluke o cenama, kao i druge bitne odluke o ulaganju kapitala,
raspolaganju imovinom , statusne odluke i slično donose uz saglasnost
Vlade Srbije, odnosno nadležnog organa lokalne samouprave ili
autonomne pokrajine, ali opet uz saglasnost republičke vlade.
Naravno analogija se proteže i na organe upravljanja.
Ovakve norme omogućavaju neograničenom broju neidentifikovanih
nadležnih organa da, bez utvrđenih kriterija, praktično kada sami
ocene da im je to potrebno, "povere" odnosno nateraju
neko preduzeće ili preduzetnika da obavlja delatnost od opšteg
društvenog interesa i saglasno tome da u takvom preduzeću država
automatski dobije iste ingerencije kao i u državnom - da odlučuje
o rukovodstvu, svim bitnim pitanjima, praktično o njegovoj sudbini,
objašnjava Radić.
B. Jager