[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Četvrtak, 15. jun 2000.

 
 
[an error occurred while processing this directive]
 

rubrike

politika

društvo

ekonomija

svet

hronika

reportaža

kultura

sport

feljton

intervju

slobodno vreme

   
 

video galerija

[an error occurred while processing this directive]


Glavni meni:
 -vesti dana
 -arhiva
 -vaša pisma
 -istorijat
 -redakcija
 -kontakt Kako da koristim ovaj sajt? Pošaljite nam pismo... Vesti dana Arhiva Vaša pisma Istorijat našeg lista Redakcija Stupite u kontakt sa nama


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA


14. Jun 2000 16:18 (GMT+01:00)

Kolekcionarstvo starih automobila i kod nas postalo unosan posao

Hobi ili biznis

Cene pojedinih oldtajmera u inostranstvu dostižu basnoslovnu cenu od 300.000 DEM

Kolekcionarstvo starih automobila oduvek je bilo privilegija bogatih zaljubljenika u oldtajmere. Restaurirani starovremešni lepotani dostižu vrlo visoku cenu, zavisno od modela i broja serije u kojoj su proizvedeni. Tako je nedavno u Slovačkoj, jedan oldtajmer, čuvene engleske marke "Hisel", prodat za 100.000 DEM. To je razlog što se u ovoj zemlji kao i u Mađarskoj, mnogi od njih bave isključivo trgovinom starih vozila. Kod nas je, kako tvrde u AMK "Veteran - Voždovac" biznis oldtajmerima ipak, u drugom planu.

- Verovatno i na našim prostorima postoje oni, koji se restauracijom starih vozila bave isključivo zbog profita, jer pravi kolekcionari kada naiđu na svoj model iz snova, ne pitaju za cenu, ali su mnogobrojniji pravi zaljubljenici koji mnogo novca i rada ulažu u svoja vozila i ne bi ih se odrekli ni za kakve pare na svetu -kaže Sava Dimitrijević, jedan od osnivača AMK "Veteran-Voždovac".

Po njegovom uverenju, na našim prostorima su vrlo retke, svetske marke, oldtajmera i do njih je vrlo teško doći. Ukoliko se i pronađe, nakon toga, potrebno je na hiljade sati restauracije, što nije nimalo lako jer postoje originalni delovi koji nisu zamenljivi. Ono što takođe, ograničava trgovinu oldtajmera, jeste i zakonska odredba koja zabranjuje izvoz starih automobila.

Istinski zaljubljenici u oldtajmere tvrde da svaki vozač koji ima prilike da se upozna sa ovim muzejima na točkovima, nikada više neće poželeti novi automobil. Naprotiv, kolekcinarstvo, postaje kao opsesija.

Ljubav

Kako tvrdi većina kolekcionara starih automobila, žene vrlo retko dele njihovo oduševljenje oldtajmerima, u nekim slučajevima, doživljavaju ih kao neku vrstu rivalstva.
- Jednom nam je naš prijatelj ispričao da mu je supruga postavila ultimatum, ona ili automobil, još je dodala, da bi ona bila najsrećnija žena na svetu kada bi on bar polovinu vremena provodio sa njom koliko provodi sa njegovom "olupinom". Naravno, on je izabrao, šta bi drugo, nego automobil - kaže u šali Dragan Bastić.

- Imam pet oldtajmera, pored autobusa marke "pionir" iz 1939. U mom vlasništvu je i "ševrolet" iz 1962. "fijat" iz 61. "ford kortina" iz 64. kao i jedan starovremešni "fića". Nije bilo lako doći do njih, a potom sledi na hiljade časova restauracije i dodatnog novca. Većina mojih kolega, dok rade jedan automobil, naprosto se "srode" sa njim a onda od prodaje nema ništa, jer nam se čini kao da bi otuđili deo sebe - kaže Branko Dragojević, jedan od pravih zaljubljenika starih automobila.

Uskoro se, zajedno sa suprugom, priprema na međunarodnu izložbu u Mađarskoj i Slovačkoj, kako bi njegov legendarni autobus video, kako kaže, ceo svet.

- Trebalo bi videti te svetske izložbe oldtajmera, okupi se na stotine najvrednijih svetskih automobila s početka 20. veka. Kupuje se i prodaje tom prilikom, to su sume od kojih se čoveku zavrti u glavi, ali je u svetu ovo već odavno postao biznis. Pravi kolekcionari, jednostavno, znaju da prepoznaju pravu vrednost ovih starina i spremni su to i da plate - tvrdi Branko Dragojević.

Dragan Bastić iz Beograda, vlasnik je "citroena" iz 1951. čija je vrednost procenjena na nekoliko desetina hiljada maraka, ali kao i većina kolekcionara, ne bi prodao svoj automobil, jer, kako kaže, postoji i nešto više od novca.

- Pored ovog "citroena", imam još jednog koga već godinama popravljam i mislim da ne postoji novčana nadoknada za taj uloženi rad. Prešao sam mojim automobilom gotovo čitavu Evropu, i gde god bi se pojavili, ljudi bi nas oduševljeno posmatrali. U svaki njegov deo ugradio sam sebe, sećam se, da sam jedne čitave zimske noći nameštao držač za retrovizor a da gotovo nisam bio svestan vremena koje je prošlo - priča Dragan Bastić.

Jednom prilikom je, kako tvrdi, čuo da se u Beogradu nalazi "citroen kabriolet" u nekoj porodici diplomata, reč je o vozilu koje je urađeno u vrlo maloj seriji od 1.000 primerka i njegova vrednost u svetu je i danas 300.000 DEM.

- Sve sam učinio da dođem do njega ali bez uspeha. Čuo sam da je na kraju, završio u Ripnju, gde su od njegovih delova lima, tamošnji meštani, pravili obore za svinje. Ovo na žalost, nije jedini primer da se i kod nas nađu svetske, priznate marke, ali se ne sačuvaju, to se uglavnom dešava jer naši ljudi ne znaju pravu vrednost ovih automobila - kaže Dragan Bastić, kolekcionar.

Ž. Milenković


vesti po rubrikama

^reportaža

16:18h

Kolekcionarstvo starih automobila i kod nas postalo unosan posao

17:11h

U Ulici Miloša Obilića u Kruševcu jedna lisica razbila noćnu vrelinu

17:28h

Za žene u albanskim zabitima jedini izlaz iz lošeg braka jeste ubistvo muža

18:21h

Veliki skandal u pravosuđu SAD: Smrtna kazna s greškom

     


     


FastCounter by LinkExchange