BEOGRAD
- "Ono što je novo u odnosu međunarodne zajednice prema Kosovu
i Metohiji je konačno odustajanje od koncepta potpune integracije
stanovništva bez obzira na versku, etničku ili lingvističku pripadnost
i tradiciju.
Kosovo i Metohija je konačno, iako to nije javno obelodanjeno,
priznato kao zbir različitih i često oštro suprotstavljenih etničkih
zajednica", objašnjava za "Glas" aktuelnu situaciju
u južnoj srpskoj pokrajini dr Dušan T. Bataković, savetnik SPC
i predsednik Veća za demokratske promene u Srbiji.
- Njihovi odnosi će se u budućnosti sve više uređivati i rešavati
na način koji prepoznaje, uvažava i afirmiše jezičku, kulturnu
i versku raznolikost.
Takvim saznanjima i vidljivoj preorijentaciji političkih tokova,
koje usmeravaju Unmik i Kfor, glavni otpor dolazi od kosmetskih
Albanaca koji nameravaju da posredstvom lokalnih izbora (koji
su već najavljeni), obesnaže projekte o povratku Srba i efikasniju
zaštitu sadašnjih srpskih enklava.
Albanski lideri su se nadali da će Srbi do kraja bojkotovati
saradnju sa Unmikom i tako olakšati da se skraćenom procedurom
stigne do velike, jednonacionalne Albanije.
Prema Batakovićevom mišljenju, Srbi čak i u svojstvu posmatrača
u PAVK dobijaju izvesna ovlašćenja da nadziru, kontrolišu i osporavaju
određene projekte i da istovremeno izađu sa sopstvenim inicijativama
oko ključnih pitanja kao što je pronalaženje ogromnog broja kidnapovanih
Srba (1.200). Kooperativnost Srba po pitanjima važnim za opstanak
srpske zajednice, nasuprot sve ekstremnijim zahtevima koji dolaze
iz krugova albanskog vođstva - praćena krvavim razračunavanjima
po ulicama Prištine i drugih kosmetskih gradova - značajno je
ublažila negativnu sliku o Srbima kao dežurnim krivcima da bi,
istovremeno, u međunarodnim krugovima još više raspršio idealističke
predstave o Albancima kao večitim žrtvama.
Ponovno otvaranje široke medijske debate o greškama NATO na Kosmetu
(o čemu je u najnovijem broju od 15. maja pisao "Njusvik")
i nedopustivom tolerisanju albanskog terora, otvara novi prostor
za redefiniciju položaja srpske zajednice.
P. Pašić