|
 |
 |
  |
 |
 |
Reagovanje
Za vladavinu prava
(„Prestolonaslednik nije pretendent", „Glas", 8. maj
2000)
Branislav A. Žorž iz Novog Sada, u „Glasu"
od 8. maja 2000. godine, upoznao je čitaoce lista s nizom zanimljivih
i tačnih podataka i opservacija, osim u jednom detalju. Osvrćući
se na taj detalj, s onom Tacitovom: Sine ira et studio - Bez mržnje
i pristrasnosti!
SR Jugoslavija, sledstveno tome i Republika Srbija, jesu države
republikanskog oblika vladavine, one su republike, a ne monarhije.
Bez monarhije nema prestola, bez prestola nema ni prestolonaslednika.
Prema tome, Aleksandar P. Karađorđević iz Londona - NIJE niti
de lege lata može biti prestolonaslednik! Upravo danas se sa svih
strana apeluje, apostrofira zakonitost, ustavnost, država prava...
a evo u konkretnom slučaju kao da se svi oglušuju o ta načela.
Zaista nelogično i - čudnovato.
Kada se rodio Aleksandar Karađorđević, jula 1945. godine, Jugoslavija
je imala namesništvo, uzmimo najpovoljniju varijantu - Petar Karađorđević
još je slovio kao monarh. Međutim, 29. 11. 1945. godine Petar
to više nije bio - ukinuta je monarhija, samim tim i presto, a
Aleksandar više pravno nikako nije mogao da bude i nije prestolonaslednik.
To su nepobitne i pravno i ustavno valjane činjenice sve do dana
današnjeg, i sve do dana dok eventualno na ustavan način ne bi
bile promenjene. A te promene mogu da nastanu samo na za to ustavnim
rešenjem propisani način: referendumom i/ili izborom ustavotvorne
skupštine (Jugoslavija ili Srbija - treba precizirati jedno od
ovoga) koja bi poput ustavotvorne skupštine Jugoslavije od 29.
01. 1945. sada ukinula republiku, a proglasila monarhiju. Realno
gledajući, put do toga danas je neizvestan, čak nerealan. Osim
SPO koja je politička snaga, koja je još politička stranka programski
monarhistička. Drugo, što je s Crnom Gorom? Da li nju svi ignorišu
koji se deklarišu za Aleksandra kao „prestolonaslednika"?
Da preciziram: s obzirom na sve kazano - Aleksandar je pretendent
na presto, i u tom kontekstu novinarka Zorica Vulić nije pogrešila
kada je govorila o „pretendentu".
Postoji još jedan, po mom mišljenju, bitno važan pravni hendikep
da Aleksandar P. Karađorđević bude proglašen kraljem - sve jedno
Srbije ili Jugoslavije. To je - on nije državljanin Srbije, odnosno
Jugoslavije. Na legalan način njemu je državljanstvo FNRJ oduzeto,
kao i sva imovina. Bilo bi nelogično, da ne kažem tužno i smešno,
da kralj ne bude državljanin države čiji je monarh. Drugim rečima,
prethodno bi trebalo na ustavan način otkloniti ovaj detalj -
primiti u državljanstvo ili vratiti u državljanstvo Aleksandra
Petra Karađorđevića. Ima tu niz mogućih varijanti, svaka je s
logičnim pravnim konsekvencama, i ne treba pred tim zatvarati
oči.
Bilo šta da se pozitivno reši u ovom detalju - ta odluka će biti
presedan za hiljade ljudi koji su na sličan način izgubili državljanstvo
Jugoslavije 1946. godine. Bilo bi odiozno najviše za samog Aleksandra
P. Karađorđevića, ako bi on prihvatio iznimku - da se samo za
njega na drugačiji način reši državljanski status.
Odvojeno je pitanje imovine, konfiskovane, nacionalizovane svim
Karađorđevićima te 1946. godine ili kasnije. Ali je i ono važno
kao presedan - nemoguće je eventualno Karađorđevićima vratiti
nacionalizovanu, konfiskovanu imovinu, a ostalima - hiljadama
ljudi - kojima je iz istih razloga oduzeta imovina ostaviti po
strani. Istina, to je pravno moguće, može se doneti ledž specialis
samo za imovinu Karađorđevića ili pak samo za imovinu pretendenata
na presto. Ali to bi s moralne tačke gledišta bilo ružno, pre
svega za Karađorđeviće i posebno Aleksandra P. Karađorđevića.
Da podsetim: Aleksandar P. Karađorđević je tražio da mu se vrati
imovina dedina u Demir Kapiji, a li to je sadašnja vlast u Makedoniji,
nedavno, odbila kao pravno neosnovani zahtev. Slično je učinila
i Slovenija, ova samostalna, kada joj se obratio Aleksandar P.
Karađorđević (Aleksandar iz Pariza) tražeći dvorac na Brdu kod
Kranja. Niti u jednom, niti u drugom slučaju nije traženo eventualno
međunarodno sudovanje, a i da jeste, ne bi bilo nikakvih izgleda,
jer kapitalne stvari u koje zadiru sva ova pitanja imaju i međunarodno
pravni legitimitet i legalitet - FNRJ je bila međunarodno priznata
država i sve ove stvari su u domenu njenog unutrašnjeg prava.
I na kraju, po opredeljenju sam republikanac iz hiljada razloga,
u svetskom, pa i jugoslovenskom ili srpskom opsegu. Ali, pre svega
sam za vladavinu prava, za poštovanje i procedure i materijalne
istine u pravnom, dakle i državnom poretku. Drugim rečima, ako
se u nas vrati monarhija na legalan način, i Aleksandar P. Karađorđević
bude na legalan način postao od pretendenta na presto - prestolonaslednik,
a zatim i kralj - ako, poštovaću sve to. Ili, sve jedno, neko
drugo lice, recimo izvesni Marko Milošević bude proglašeno kraljem
- poštovaću, ponavljam, sve to, pod uslovom da je legalno i legitimno.
Razume se, bilo bi mi drago da moji pogledi budu podvrgnuti argumentovanoj
kritici, dakle: Audiatur et altera pars!! Didži et salvavi animam
meam!
Milentije Pešaković,
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Razmišljanje
Sindrom komšiluka
Sada kada su i studenti postali fašisti, neumitno se nameće pitanje:
postoji li neko ko im se barem malo "dopada", a nije
s njima u vlasti ili ih podržava na drugi način? Da li je moguće
da ni o jednom opozicionom lideru nemaju lepo mišljenje, i da
li su svi oni NATO izdajnici i neprijatelji ovog naroda? Kakav
ih li je "sindrom komšiluka" uhvatio pa su svi na spratu
loši osim njih, naravno? Ne zove li se to paranoja, izazvana kolektivnim
strahom od gubitka vlasti i posledicama koje mogu nastati tim
činom?
Dok je Dragoslav Avramović bio uz njih, bio je najbolji bankar
na svetu, Nebojša Čović, najsposobniji gradonačelnik, a onaj koga
nezavisne novine izbegavaju da spominju, "najgori od najgorih",
upravo zato što nije bio s njima. Sada kada su se uloge pomešale,
najbolji su postali najgori, a najgori najveće patriote i sve
što ide uz to. Pripadnost partiji na vlasti i, još bolje - jednom
čoveku, jedino je merilo "ispravnosti" i rodoljublja.
Problem je samo što, kako reče predsednik ND Dušan Mihajlović,
"izdajnika" ima više od "patriota".
Nemoćnoj da se bilo čime drugim hvali, ovoj vlasti ostala je
još jedino "obnova i izgradnja" kao da bilo koja druga
vlast, na njihovom mestu, takođe ne bi podizala mostove i sve
ostalo što je (zahvaljujući trapavoj politici) porušeno. U čemu
je originalnost tog poduhvata i zašto se misli da je neimarstvo
izum ove vlasti?
Do izbora valja izdržati svu moguće represiju režima. Jedinstvena
lista opozicije veliki je problem ove vlasti, ali i mnogih neopredeljenih
građana kojima smeta barem jedna partija ili jedan čovek na toj
listi. Kako pridobiti ovu vrstu glasača? Jednostavno, stalnim
ponavljanjem da će šest meseci ili godinu dana posle pobede opozicija
raspisati nove izbore, potpuno regularne i demokratske, na kojima
će stranke ići pojedinačno ili, još bolje, udružiti se u manje
koalicije. I tih nekoliko kolona, sigurno je, imaće više uspeha
od "poraženih snaga", koje će se kao voda u pesku izgubiti
posle decenije i više neuspešnog eksperimentisanja državom i narodom.
Jovan Krstić,
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Mišljenje
Porodica, pre svega
Vaš novinar g. Olga Nikolić opredelila se, u broju od 7 . maja
o.g., za prilog koji bi se mogao smatrati izuzetno važnim za budućnost
srpske države i Srba van nje; uz pomoć iskusnog i stručnog sagovornika,
g. Milutina Stanisavca, postavila je nekoliko teza u vezi s nacionalizmom,
porodicom i državom.
Polovina stranice "Glasa" mala je za ovako važnu temu,
a prostor u rubrici "Glas čitalaca" još je upola manji,
pa stoga samo "telegrafski":
Šta je "jače" nacija ili porodica? - Bolje bi bilo pitati
se šta je važnije i tu se kulturni svet opredeljuje za porodicu.
Država ili nacija mora da služe porodicama i gube svoj smisao
ako porodice ne napreduju u njihovom okrilju. Nacionalisti okreću
problem naopako i tvrde da su nacija i država primarne i da je
porodica u drugom planu. Oni se ne ustručavaju da izazovu njen
raspad, amputaciju njenih delova i survavanje njenog standarda
života "kako bi opstala država". Nacionalisti su u većini
slučajeva više zainteresovani za državu nego za naciju, i tu se
krije ključ za razumevanje motiva nacionalističkog emotivnog naboja:
on je uvek sebičan, jer nacionalistička država štiti pripadnike
nacije i kada su oni nesposobni, lenji, nedovoljno pametni i nehumani.
"Zreli narodi" i "psihopolitika mržnje" -
nazivi teški za razumevanje u kratkom tekstu. Ipak, reč "kontrola"
pomaže nam da se opredelimo: da, kulturan čovek i narodi s visokim
prosečnim stepenom opšte kulture ne podležu povremenim iskušenjima
da svoju naciju proglase jedino dobrom i jedino uspešnom. Čak
i kada imaju jak razlog i povod, oni se uzdržavaju od samohvalisanja,
u ime dobrog ukusa i zbog odgajenog osećanja altruizma. Ponekada
je taj altruizam lažan ili neuverljiv ali on opstaje kao društveni
kult i zadržava uticaj, na duge staze. Naravno, mržnja je saveznik
svih emotivno iščašenih osoba i vrlo je korisna u političkim mahinacijama
za gajenje kulta nacije ili vođe. Mislim da su neke nacije zrelije
u emotivnom smislu od nas baš zbog uznapredovale sposobnosti samokontrole.
Vođe - one su u nas, po pravilu, nabijene nacionalističkim porukama.
Instrument manipulacije lošeg, nedovoljno sposobnog vođe, uvek
je mržnja usmerena ka nekom neprijatelju nacije i države, u stvari
vođe. On se nikada suštinski i iskreno ne zalaže za naše porodice
i ne brine za njihovu bližu i dalju budućnost.
On ne shvata da je kvalitetna porodica najbolji uslov za uspon
nacije i države.
Sukobi i politika - poenta celog ovog razmatranja leži u činjenici
da nacionalizam uvek uvlači cele narode u sukobe, ratove i katastrofalne
posledice: izbeglištvo, osiromašenje, gubitak života. To je ceh
koji plaćaju porodice. Odsustvo nacionalizma neće samo sačuvati
poneki mešoviti brak; lečenje od te bolesti sačuvaće nam porodice,
naciju i državu.
I na kraju: ko u šta veruje? - Nemojmo se stideti da kažemo da
nam je naša porodica najvažnija. Njen interes mora da bude i interes
države i svih njenih institucija. Verujući u nju, verujemo u naciju
kojoj ona pripada. Borba za porodicu jeste i borba za naciju i
humanu državu koja ima budućnost.
Dr Nebojša Janovski,
Beograd
|
 |
  |
|
 |