Postoje turski zapisi koji kazuju koliko je manastir
imao šume. Ni Turci nisu sekli manastirsku šumu, a sada smo došli
u situaciju da se poslednjih godina manastirska šuma nemilosrdno
seče, da se remete vodni tokovi, tako da su monahinje u jednom
trenutku ostale bez vode.
Ovih
dana se sve ponavlja. Šuma se nemilosrdno seče i ako se ne prestane,
Šumadiju ćemo zvati Golijom - kaže za naš list njegovo preosveštenstvo
episkop šumadijski akademik Sava (Vuković) povodom višegodišnjeg
sporenja na relaciji SPC - JP "Srbijašume". Sve je počelo
sečom šume u okolini manastira Blagoveštenje rudničko, nedaleko
od Stragara, na zemlji koja je pre Drugog svetskog rata pripadala
manastiru. Predstavnici Crkve tvrde da su sečom šume poremećeni
i mnogi klimatski uslovi, da su presečene "žice" kojima
je voda dolazila do manastira...
- Pola veka sam ovde i nikada se vetar nije osetio. Vidite sada
kako duva - kažu nam monahinje dok sedimo na terasi prostornog
konaka u manastiru Blagoveštenje.
Uistinu, vetar je nosio papire sa stola iako se manastir nalazi
u uvali između dva brda opasan bukovom šumom. Proteklih godina
dolazilo je i do niza sastanaka predstavnika SPC i predstavnika
nadležnog ministarstva.
- Mi smo im rekli da je to manastirska zemlja. Oni odgovaraju
da nije. Međutim, mi imamo tapije da je nama ta šuma oduzeta i
da je stotinama godina pripadala SPC. Manastir Blagoveštenje potiče
iz 13. ili 14. veka i vrlo je značajan za istoriju SPC, jer je
on jedno vreme bio sedište Rudničke, odnosno Venčačke eparhije
- kaže episkop Sava podsećajući da su ovdašnje freske vrlo značajne.
Pre desetak godina pronađene su freske koje potiču s kraja 13.
ili s početka 14. veka.
Inače, za vreme Drugog svetskog rata manastir je postradao jer
su Bugari saznali da su u Blagoveštenju kriju partizani. Bugarska
vojska je zapalila manastir i tada je izgoreo monah Janja koji
se tu zatekao. Monahinje su 14 narednih godina živele po seoskim
kućama, a nekoliko njih živelo je u štali.
- Nikada se niko nije setio tih monahinja, da ih pomogne iako
je manastir spaljen zbog partizana. One su same obnovile i dovele
u red. Štaviše, manastiru koji je imao preko hiljadu hektara šume
i mnogo rodne zemlje oduzeto je gotovo sve. Ostavljeno je deset
hektara takozvane Garavice gde ništa ne rađa. Monahinje su niz
godina posle rata išle u nadnicu da bi mogle da prežive - priča
episkop Sava ističući da je manastir obnovljen sedamdesetih godina.
Seča šume dovela je i do sastanka episkopa Save s direktorom
JP "Srbijašume".
- Taj čovek je na sastanak doveden iz belog sveta i njemu nije
bilo stalo ni do manastira, ni do rudničkog kraja. Sekao je šumu
nemilosrdno. Uputili smo i predstavku nadležnom ministarstvu koje
nam je odgovorilo da šuma nije naša. I do dana današnjeg se seče.
Nemilosrdno. Svako ko ode do manastira može da se uveri da je
šuma s leve strane puta posečena i koristim ovu priliku da protestujem
protiv najnovijeg vandalizma - kaže episkop Sava.
Proteklih godina zabeleženo je i mnogo neobičnih događaja. Naime,
jednom prilikom u toku seče šume mati Mihaila, starešina Blagoveštenja,
stavila je krst na put kojim su dolazili radnici. Na krstu je
pisalo:
- Proklet bio ko pomeri ovaj krst!
Sutradan su došli radnici da seku drva. Niko nije smeo da pomeri
krst. Ali pronađene su putanje da se dođe do (ne)željenog mesta.
Meštani i monahinje svedoče da su se tog dana pokvarila tri gotovo
nova traktora. Odjednom su otpadali trapovi, kvarili se motori,
pucale osovine...
- Mi znamo da su ti ljudi sirotinja i mučenici i nemamo ništa
protiv njih, već protiv onih koji naređuju da se šuma seče - kažu
u manastiru.
Ipak, najnovija seča šume uznemirila je duhove i u samim Stragarima.
Momčilo Minić, jedan od ovdašnjih meštana, kaže da će uskoro krenuti
s potpisivanjem peticije u kojoj će se od nadležnih tražiti zaustavljanje
seče.
- Ako ni to ne urodi plodom, ne isključujemo i druge akcije.
Šuma je naše bogatstvo koje je jedino ostalo ovom kraju - kaže
Minić.
DRAGAN ALEMPIJEVIĆ