Početak - rođen je 8. februara 1947. godine
u Prištini. Potiče iz partizanske porodice, otac je bio visoki
vojni obaveštajni oficir, služenje narodu završio je s činom generala,
majka je "dogurala" do pukovnika. Jednom je ispričao
da je njegov roditelj, kad ga je policija zbog učešća u studentskom
protestu 1968. tražila kod kuće, "dostojanstveno odgovorio":
"Tu je, vodite ga".
Detinjstvo
- rastao je u atmosferi "čvrste ruke i stroge discipline".
Dok su druga deca jurcala bez cilja, Ljubiša se bavio ozbiljnim
stvarima. Bio je član Dečje dramske grupe Radio Beograda. U predstavi
"Plači, voljena zemljo" partneri su mu bili glumci Vlastimir
- Đuza Stojiljković i Jovan Janićijević Janaćko.
Nacionalnost - Jugosloven. "Biti Jugosloven jeste
kultno opredeljenje".
Verska opredeljenost - detalj koji nije zabeležen
u biografskim podacima. "Nemoralno je vrednovati pojedince
na osnovu vere ili nacionalnosti", navodi Ristić, a njegov
nekadašnji(?) prijatelj Dušan Jovanović je dodao: "Igra je
za njega zamena za religiju".
Obrazovanje - diplomirao je na Akademiji za pozorište,
film i radio u Beogradu.
Karijera - hroničar je zabeležio da se Ljubiša kao momak
"muvao" po Radio Beogradu. Potom je malo statirao u
pozorištu i na filmu. "Šegrtovao" je na "Kolarcu",
a posle diplomiranja s predstavom "Buba u uhu" postao
jedan od najkontroverznijih domaćih reditelja. Uređivao je "Student"
(1968-1970) i "Vidike" (1970-1971). Godine 1977. u Zagrebu
osniva KPGT, pozorišni pokret (Kazalište, Pozorište, Gledališče,
Teatar), s ambicijom da formira jugoslovenski kulturni prostor.
"Namera nam je bila da upozorimo na ono što se iza brda valja",
objasnio je Ristić. Potom postaje upravnik subotičkog Narodnog
pozorišta (1985) i Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu (1989-1990).
Sve vreme je hiperaktivan, javnost ne ostavlja ravnodušnom. Osniva
i "Šekspir fest" u Subotici, "Godo fest" u
Beogradu i "Grad teatar" u Budvi. Leti iz projekta u
projekat, pažnju izaziva režijom mnogobrojnih predstava, oko 80,
od kojih su najpoznatije: "Buba u uhu"(1971), "Igrajte
tumor u glavi ili zagađivanje zraka"(1976), "Oslobađanje
Skoplja"(1978), "Misa u A-molu"(1980) "Madač
komentari"(1985), "Narodni poslanik" "Sumnjivo
lice"... Režirao je i film "Luda kuća", više televizijskih
drama. U filmu "Plastični Isus" Lazara Stojanovića glumio
je sebe samog, bilo je i scena s njegove svadbe. Ristić je dobitnik
tri Sterijine nagrade i više domaćih i stranih priznanja. Ljubiša,
koji je od vajkada neosporna medijska zvezda, navukao je gnev
dela javnosti, posebno prijatelja, posle pristanka da bude predsednik
JUL-a, marta 1995. godine. Aktiviranjem u pokretu, postaje savezni
poslanik i predsednik Odbora za spoljnopolitičku saradnju.
Stranački angažman - u 16. je postao član SK, u
22. je prestao to da bude. Prema jednoj verziji, izrečena mu je
mera udaljavanja iz partije, po drugoj - otišao je sam. "Najvažnije
jeste da nismo napustili, zastali i skrenuli i što smo uspeli
da se opredelimo za najvažnije - komunista zauvek", govorio
je 1969. godine.
O novoj partiji kaže: "JUL je došao kod mene. Pitali su
da li bih prihvatio tu funkciju. S obzirom na situaciju u kojoj
se nalazimo, nisam imao pravo da odbijem". "Imamo veće
finansijske probleme nego drugi. JUL je mlada partija koja ima
pravo da ima manje neodgovornih ljudi jer dosad nije mnogo bio
u vlasti"(1997). "JUL se zalaže za bogato društvo i
ravnopravnost građana što će proizvesti jednu slobodnu zajednicu
ljudi". O desnici, sve najlepše: "Danas se levičar razlikuje
od desničara po tome što se redovno kupa, osvešćen je po pitanju
sigurnog seksa i ume da čita berzanske izveštaje".
Zanimljivosti - jedan je od retkih šezdesetosmaša koji se, po
završetku protesta, "one" junske noći, nije uhvatio
u kozaračko kolo. "Nisam hteo da budem vatrogasac revolucije".
Upućeni kažu da je živi dokaz da se "revolucija" 1968.
nije borila protiv, već za bolji komunizam.
Njegovi prijatelji tvrde da je bio opčinjen Josipom Brozom, držao
je njegove slike i kad su ih drugi, uz pompu, izbacivali iz stanova.
Bio je kultni režiser osamdesetih, ali u Beogradu nepoželjan.
Njegove predstave dovodile su do besa ne samo kritičare i gledaoce
starog kova, već i političare koji nikako nisu mogli da dokuče
što im je "dugokosi brkajlija" delovao sumnjivo. Saradnici
znaju da je uspevao da izvuče maksimum iz njih, a Milivoje Glišić
iz "Nina" tvrdi: "Levu ideju zapatio je u SIZ-ovima
od Triglava do Đevđelije, kad je kao setni titoista olakšavao
kasu za multikulturne projekte". Znao je cele gradove da
pretvori u teatar: "Govorim o kulturi u dubljem smislu.
To nije stvar države, to je pitanje civilizacije". Čuveni
Ljuša, koji s Mirom Marković pije kafu, kako kaže, "zato
što isto mislimo i zato što nam je lepo da zajedno pijemo kafu",
za jedne je neotesanko, za druge genije kome je sve, unapred,
dozvoljeno. Miroslav Krleža je govorio je da je Ljuša bio "sentimentalni
titoista". Sam kaže: "Kao što se zna, ja sam najružniji
u JUL-u.
Odavno sam shvatio da žene vole ružne i duhovite, pa se trudim".
Skromnost mu je poznata u varijanti: "Jugoslavija je tamo
gde ja stanem", ili "Subotica više nije provincija.
Ja sam stigao". Iako tvrdi da se nije promenio od studentskih
dana - demantuje ga imidž. Čizme i komesarske jakne zamenio je
odelom i kravatom. Upućeni kažu da su mu koka-kola, kapućino i
enormne količine cigareta i dalje glavni poroci. Javnost sve zna
o njemu kao režiseru i političaru a veoma malo o njegovom privatnom
životu. Dugo je živeo s Nadom Kokotović (baletskoj sali u KPGT-u
dao je ime Kokotović).
Zorica Vulić