Nedavno je izdavačka kuća "Klio" u ediciji
"Ars figura" objavila knjigu dr Irine Subotić, istoričara
umetnosti, pod nazivom "Od avangarde do Arkadije". Knjiga
predstavlja izbor tekstova koji ilustruju svestranu angažovanost
autorke na polju istorije umetnosti, naučno istraživačkog rada
u savremenoj likovnoj umetnosti, ali i njenog smelog ukazivanja
i reagovanja na aktuelne deformacije naše kulturne i društvene
scene.
Šta
simbolizuje pojam "Arkadija" u kontekstu naziva vaše
knjige?
- Pod Arkadijom smatram onu nedostižnu zemlju za koju su
se istoričari umetnosti, poput mene, borili u veri da će svojom
profesionalnom rečju učiniti naš život plemenitijim, boljim, modernijim,
civilizovanijim, rečju evropskijim. Mislim da uprkos posustalim
verama, iluzijama i nadama ne smemo da odustajemo od toga da govorimo.
Mora da se pokaže građanska hrabrost da se kaže ono što se misli,
a ne da se živi mimikrija.
Bavili ste se 20. vekom kao i pojavama avangarde iz kojih
proističu modernizmi...
- Pokušala sam da rezimiram i shvatim šta je to što obeležava
naše vreme. Govorim o fenomenima devijacija, pre svega o gubljenju
osećanja univerzalne pripadnosti naše kulture svetskoj, i pokušavam
da ukažem kako nam samozadovoljstvo i lokalizam ne mogu doneti
prave vrednosti. U okviru istraživanja avangarde i modernizma
bavim se i pojedinim svetskim i jugoslovenskim umetnicima. Tu
je i deo tekstova kojima sam, ovde i u svetu, reagovala na degradaciju
naših muzeja, o tome kako se zloupotrebljava istorija i kako najdragocenija
znamenja, poput Belog anđela, ulaze na kravate mafijaša.
Jedan od tih tekstova je i reakcija na postavku slika Milića
od Mačve u jesen 1991. u Narodnom muzeju.
- To je bila jedna od tih velikih početnih manifestacija
kojima se videlo da se gube orijentiri u najznačajnijim ustanovama
kulture i da sami umetnici gube orijentire i prestaju da budu
ono što je njihova uloga, a to je da beleže svoje vreme.
Smatrate da muzeji ne bi trebalo da se uključe u propagiranje
postojećih kulturnih vrednosti. Zašto?
- Moje veliko razočarenje jeste u tome što sam godinama verovala
da će muzeji i kod nas postati mesta za prepoznavanje vrednosti
kojima treba da ostavimo traga za budućnost. Na žalost oni su
u velikoj meri politizovani i gube svoju pravu profesionalnu ulogu
za razliku od svetskih koji su preuzeli veliku društvenu ulogu
i nisu preobraćeni u uske forume uskih interesa . To je nešto
zbog čega ćemo mi u 21. veku biti veliki gubitnici jer teško je
dostići ono što su poslednje decenije 20. veka ponudile muzeološkoj
praksi.
Kolika bi u svemu tome trebalo da bude odgovornost ostalih
kulturnih institucija?
- Velika. Svaki intelektualac bi trebalo da bude odgovoran.
Na žalost mnogi su izgubili tu auru nezavisnih mislilaca. U našim
profesionalnim udruženjima postoje velika prestrojavanja i problem
je u tome što ne znaju na koji način da se odrede prema struci.
Tu su i toliko proklamovane podele na one "pravoverne"
i "nevernike" a koje sigurno ne doprinose dobrom profesionalnom
radu. Isključila bih Društvo istoričara umetnosti Srbije koje
je poslednjih godina pokazalo da se i u lošim uslovima može dostojno
istrajati na ciljevima koje istorija umetnosti ima.
Koji su po vama mehanizmi kojima bi se moglo nešto izmeniti?
- Edukacija, osvešćivanje i građanska odgovornost. Prenošenja
onih tragova neposustalosti i otpora koji postoji. Verujem da
u mladima postoji taj impuls samo ga treba još razvijati. Sigurna
sam da generacija koja razume angažovanje mladih iz organizacije
"Otpor" jeste ono što je prava budućnost. Bez politike
i samo sa čežnjom da se bolje živi. Valjda imamo na to pravo.
To što smo sami sebi dovoljni i jako srećni, što smo tako mali
i ponositi, biće nam ogromna istorijska lekcija jer ćemo sa svojim
ponosom, čini mi se, biti isključeni iz istorije.
Brankica Drašković Mijatović