[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Četvrtak, 30. Decembar 1999.

 
 
[an error occurred while processing this directive]
 

rubrike

politika

društvo

ekonomija

svet

hronika

reportaža

kultura

sport

feljton

intervju

slobodno vreme

 

video galerija

[an error occurred while processing this directive]


Glavni meni:
 -vesti dana
 -arhiva
 -vaša pisma
 -istorijat
 -redakcija
 -kontakt Kako da koristim ovaj sajt? Pošaljite nam pismo... Vesti dana Arhiva Vaša pisma Istorijat našeg lista Redakcija Stupite u kontakt sa nama


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA


29. Dec 1999 17:10 (GMT+01:00)

Ne postoji strah od letenja, već strah od pada aviona

Kad progovori crna kutija

Američki novinar Malkolm Mekperson objavio je knjigu sa tonskim zapisima iz pilotskih kabina uoči 28 avionskih udesa

Iako se avioni smatraju najbezbednijim saobraćajnim sredstvom, katastrofe u civilnom vazduhoplovstvu imaju istaknuto mesto među ostalim saobraćajnim udesima. Bilo da su posredi udesi kompanije El Al u Amsterdamu, Panama nad Lokerbijem ili Lauda era nad Tajlandom - imena ovih zlosrećnih mesta duboko se urezuju u kolektivno pamćenje. Razlog za to je verovatno veo tajni koji obavija mnoge udese - kao na primer egipatske aviokompanije Idžipt erlajnz nadomak NJujorka. Pored toga, san o letenju propraćen je drevnim strahom od pada koji se iznova pothranjuje vestima o ovakvim katastrofama.

"Taj strah koji nas obuzima između poletanja i sletanja, ne može se izgleda pobediti dobrom obukom posade i intelektom putnika, smirujućim baritonom stjuarta iz zvučnika, niti većim količinama alkohola", piše američki novinar Malkolm Mekperson koji lično ima velikog iskustva sa podmuklim stranama vazduhoplovstva. Dok je bio dopisnik "Njusvika" u Najrobiju, često je bio u situacijama "koje bi svakog normalnog čoveka automatski zaplašile".

Da bi se oslobodio svoje fobije, Mekperson se pozabavio snimcima crnih kutija iz 28 avionskih udesa i situacija koje su se gotovo pretvorile u katastrofe. Zapisi magnetofonskih snimaka ne dokumentuju samo dramatične, često i poslednje trenutke u pilotskoj kabini, već pokazuju i kako posada reaguje u kriznim situacijama.

Primer leta 232 Junajtid erlajnz na liniji od Denvera do Čikaga pokazuje šta je iskusna posada u stanju da učini. Tada, 19. jula 1989. godine, na visini od 37.000 stopa eksplodirao je jedan motor "DC-10", dok je istovremeno otkazao hidraulični sistem koji upravlja kormilom i klapnama. Iako je avion zbog toga izgubio gotovo sve mehanizme za upravljanje, posada u pilotskoj kabini zadržala je pribranost i uspela da prizemlji letelicu posle 41 minuta strave i užasa. Pri sletanju preživelo je čak 185 od ukupno 296 putnika i članova posade.

U nekim slučajevima, kao na primer prilikom leta 004 kompanije Lauda er 1991. godine, čak ni dobro obučena posada nije mogla da učini ništa. Kada je "boing 767" posle poletanja sa međunarodnog aerodroma u Bangkoku nadletao Tajland, posadu je alarmiralo upozorenje da je nastupio katastrofalni kvar. Kako priručnik boinga nije sadržao uputstvo za postupanje u tom slučaju, kapetan je verovao da je posredi greška. Međutim, kvar se zaista desio i avion se raspao na visini od 4.000 stopa. Tom prilikom poginulo je 223 ljudi.

Često snimci iz pilotske kabine otkrivaju očigledne slabosti posade. To ide od svađe među njima ("Sklanjaj ruke, sklanjaj ruke!") do "nesposobnosti kapetana da održi profesionalnu disciplinu u pilotskoj kabini". Upravo je to američka Uprava za bezbednost saobraćaja (NTSB) prebacila jednom kapetanu koji je na domaćem letu flertovao sa stjuardesom (Stjuardesa: "Daj mi, daj mi, daj mi") i pri tom prevideo stvaranje leda na krilima. Zbog toga je avion naglo izgubio 5.500 stopa visine i skoro udario u zemlju, ali na sreću niko nije izgubio život.

Na sličan način je i posada u pilotskoj kabini leta 965 decembra 1995. godine bila dekoncentrisana - samo što nije imala toliko sreće kao u prethodnom slučaju. Dok su noću leteli ka kolumbijskom gradu Kaliju, kapetan i kopilot nikako nisu mogli da se slože ka kojoj sletnoj pisti da usmere avion. Očigledno zbunjeni tandem - kapetan: "Bože, ne, požurimo tamo...", kopilot: "Ali, kuda da požurimo?"- u slalomu je nisko leteo nad Andima pa je avion naposletku udario u brdo. U toj nesreći je od 155 putnika preživelo samo četvoro.

Apsolutno katastrofalni primer letačke "umetnosti" dala je posada na letu 051 iz Medejina u Kolumbiji. "Boing 707" je 25. januara 1991. uveče pokušavao da sleti sa poslednjim rezervama goriva na aerodrom Džon F. Kenedi. Pošto posada aviona nije iz prve uspela da sleti (kapetan: "Gde je pista! Pista! Gde je?"), toranj je poslao avion da kruži i čeka ponovo red na sletanje. Ali, umesto da osoblju na tlu zvanično objasni da je vanredna situacija, posada je letela do poslednje kapi kerozina dok avion naposletku nije sa neba pao kao kamen.

Takve nesreće nisu baš pogodne da podstaknu poverenje u civilno vazduhoplovstvo. Ne čudi dakle da Mekperson nije prevazišao svoj strah od letenja. Pa ipak su sve ove katastrofe samo izuzetak, što autor ove knjige neumorno ponavlja. "Iako ćete se možda iznenaditi- ali putovanje avionom čak je bezbednije od uzimanja hrane", piše Mekperson u predgovoru knjige. "Toga bi trebalo da se setite kada vam sledeći put serviraju obrok u avionu".

Priredila MVP


vesti po rubrikama

^politika

15:07h

Anan: Misija na Kosovu napravila značajan napredak

15:10h

Sa novogodišnjeg koktela SPO-a poručeno: Protiv Zakona o informisanju

15:20h

Podgorica: Bulatovićevci organizuju doček 13.januara

15:45h

Đinđić: Nastavljamo s mirnim protestima

15:50h

Monah Miron: Život u Prizrenu kao u logoru

16:20h

Sud u Hagu, ipak, razmatra istragu protiv NATO

16:40h

Koštunica o istraživanju javnog mnjenja

22:48h

Prijem kod Miloševića

23:05h

Momir Bulatović: Američka administracija je dirigent

23:25h

Vlada Republike Srbije usvojila uredbu

23:32h

Manje dažbine

 

^društvo

15:02h

U organizaciji G 17 plus Nova godina dočekana tri dana pre roka

15:24h

Prelević, sudija Petog opštinskog suda, za "Glas": Nisam taj

16:04h

Advokati o "slučaju Vučetić, Ivošević, Prelević"

16:56h

Najveći broj građana Srbije u anketi Instituta društvenih nauka: Prozapadno orijentisani

18:15h

Vlada Republike Crne Gore odlučila: Devizne plate i za pripadnike VJ

18:30h

Tri dana praznovanja

23:15h

Vraćeno još jedno odlikovanje

 

^ekonomija

15:01h

U očekivanju velike potrošnje narednih dana u EPS tvrde: Biće dovoljno struje

15:47h

Prosečno domaćinstvo sa prosečnom platom ne može ni da preživi

22:56h

Rešenje na pomolu

 

^svet

15:33h

Indijska delegacija pregovore s otmičarima aviona nazvala "ratom nerava"

16:34h

Kazna za učesnike neuspelog prevrata u Tadžikistanu

16:43h

Vlasti u Pjongjangu uhapsile japanskog špijuna

17:12h

Kol pod istragom

17:38h

Zagreb: Pevač Drago Diklić najavio predsedničku kandidaturu

18:00h

Ruski obaveštajci o novogodišnjim planovima separatista

18:10h

Šef bugarskih kontraobaveštajaca pretukao trudnicu?

 

^hronika

16:00h

U Privrednom sudu u sredu odložen stečajni postupak protiv "ABC Grafika"; Arežina izbacila novinare iz sudnice

16:16h

Hag: General Galić: Nisam kriv

22:57h

SPO: Tužilaštvo pod pritiskom

23:03h

Okružni javni tužilac u Beogradu: Odbačena prijava SPO

23:07h

Ranjena dvojica ruskih vojnika

 

^reportaža

15:09h

Jedan dan sa Cigankom Makfirom u Kosovskoj Mitrovici

15:44h

Kako se Srbija u kafani sprema na put na Daleki istok

16:18h

"Jugo" sasvim dobro ide i na obična drva

17:10h

Ne postoji strah od letenja, već strah od pada aviona

17:33h

Šta muškarce čini seksepilnim, po ukusu probirljivih Italijanki

 

^kultura

16:54h

Najbolji filmovi decenije: Ostvarenja Mala, Spilberga, Demija

17:06h

Hercegnovsko pozorište: Bolje je voleti nego se plašiti

17:44h

Poznat širi izbor za Ninovu nagradu

18:17h

Poetsko veče Matije Bećkovića u Zvezdara teatru

19:22h

Almodovarov film "Sve o mojoj majci" u konkurenciji za "Goju"

 

^sport

14:50h

Sportska ličnost 1999. godine po izboru "Glasa javnosti" - Vanja Grbić

15:00h

Utakmica mladih reprezentacija Jugoslavije i Argentine 0:1

15:06h

Marakana mirno more

15:18h

Španski prvoligaš, klub našeg Bože Maljkovića, želi da angažuje krilo Partizana

15:30h

Vujošević menja Đokića!

15:49h

Krivokapić: Reprezentacija nije za kukavice!

 

^intervju

15:09h

Arpad Vicko, laureat priznanja Mađarske akademije nauka

16:23h

EKSKLUZIVNO
Soja Jovanović, živa legenda jugoslovenskog pozorišta i kinematografije

19:40h

Nikola Mijailović, bariton, ostaje u Milanu i tvrdi: Sudbina deli karte

 

^slobodno vreme

17:07h

Firenca: Talični štediša ostao bez para

17:18h

Kalifornijski naučnici tvrde: Marihuana izaziva rak

18:09h

Aranđelovac: Robot hvata lisice

18:45h

Britanska vlada obeshrabruje tinejdžerke kako ne bi ostajale u drugom stanju

19:00h

London: Karte unosnije od obveznica

19:10h

Šta vam savetuju zvezde za četvrtak

 



     


FastCounter by LinkExchange