Da li je teritorija Kosova i Metohije u svojim današnjim administrativnim granicama ili u granicama koje
bi obuhvatale njene glavne geografske celine ikada u istoriji predstavljala političko-teritorijalnu celinu sa određenim stepenom
autonomije?
- Teritorijalna autonomija Kosova i Metohije je prvi put uspostavljena i sankcionisana Ustavom FNRJ iz 1946. godine kao Autonomna
Kosovsko-metohijska oblast (AKMO). U srpskom srednjovekovnom periodu Kosovo i Metohija predstavljaju središnju oblast srpske
države, njeno privredno, demografsko i kulturno jezgro. Zato je ove oblasti Andre Marlo i nazvao "Srpskim Orleanom...
u srcu srpske kulture". U turskom periodu, kako izričito naglašava Branislav Krstić u svom delu "Kosovo između istorijskog
i etničkog prava", Kosovo i Metohija nisu teritorije sa posebnom upravnom ili vojnom vlašću, ni odvojeno, a ni zajedno.
Ove oblasti kao posebnu organizaciono-političku teritoriju nalazimo tek u dokumentima KPJ. Smatram da Ustav Srbije iz 1990.
godine nije trebalo da prihvati nasleđena rešenja autonomije, ili je bar trebalo da izvrši reteritorijalizaciju južne pokrajine.
Da je to učinjeno blagovremeno, ne bi se danas dogodilo da se oblasti ibarsko-kopaoničkog, gornjomoravskog i šarplaninskog
regiona nađu praktično pod vojnom i civilnom upravom međunarodne zajednice, odnosno Kfora i NATO.
Da li se o Kosovu i Metohiji i ranije i sada može govoriti kao o multietničkom području?
- U srednjem veku ogromnu većinu stanovništva činili su pravoslavni Srbi o čemu najbolje svedoče povelje srpskih vladara (hrisovulje),
kao i turski popis Oblasti Brankovića iz 1455. godine. Tokom turskog perioda odvijaju se krupne promene u etno-kulturnom sastavu
stanovništva uslovljene masovnim sukcesivnim iseljavanjem Srba i doseljavanjem Arbanasa, Turaka, Roma, Cincara, Čerkeza (Adigejaca)
i nekih drugih etniciteta. Multietnički karakter u pravom smislu reči imaju gradovi i rudarski centri Kosova i Metohije.
Šta se događalo sa selima?
- Sa infiltracijom Arbanasa iz Malesije i Dukađinske oblasti i seoska područja unekoliko dobijaju multietnički karakter, s
tim što arbanaška ekspanzija sve više ima nasilnička etnocidna obeležja. Tome najviše doprinose dva momenta: islamizacija
Arbanasa, kojom se dobija povlašćen položaj u odnosu na obespravljenu srpsku raju, i plemensko-rodovska organizacija arbanaških
stočara koja predstavlja prednost u odnosu na staru zemljoradničku srpsku populaciju. Osim toga etnički procesi toga doba
obeleženi su islamizacijom i arbanašenjem Srba starosedelaca i doseljenika koji se ubrzano identifikuju sa zavojevačem. Proces
etničke homogenizacije (albanizacije) bio je u periodu između dva svetska rata zaustavljen i u značajnoj meri reduciran kolonizacijom
Srba i Crnogoraca da bi nove impulse i efekte zadobio u ratnom periodu 1941-1944, kao i tokom svih posleratnih faza, naročito
tokom postbrionskog perioda i u najnovije vreme, uz asistenciju i tolerisanje Kfora. Tako je sada praktično razoren multietnički
karakter gradova, a fraza o multietničkom karakteru predstavlja za najveći deo Kosmeta floskulu, budući da je ostatak Srba
sabijen u enklave čiji je opstanak vitalno ugrožen. Na delu je paradoksalna pojava modernog varvarstva pod okriljem civilizovanih
zapadnih zemalja, nezabeležena u novijoj evropskoj istoriji.
Kako vidite budućnost Kosova i Metohije?
- Ne bih se upuštala u predviđanja i nagađanja upravo u ovo vreme kontrolisane "geopolitike haosa" na skoro čitavom
balkanskom prostoru gde svetski centri političke i vojne moći nastoje da razore državni integritet Srbije, svesno prihvatajući
rizik savezništva sa jednim ekspanzivnim primitivnim etničkim supstratom organizovanim kroz simbiozu šovinizma, primitivnog
mentaliteta, rodovsko-mafijaških normi delovanja i panislamizma. Možda nije samo uteha setiti se da je Srbija, doduše u vreme
svog najvećeg uspona modernog doba, posle petovekovne turske vladavine, ipak uspela da povrati u svoj organski sastav i svoje
starosrpsko državno i duhovno jezgro - Kosovsko-metohijsku staru Srbiju.
Dragan Antonić